Rajdy przygodowe to sport, który trudno opisać słowami. Sport, którego trzeba doświadczyć na własnej skórze.
Sport, który sprawia, że przekraczamy swoje granice, zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Sport, w którym z powodzeniem można zasnąć na rowerze, w biegu, w kajaku, na chodniku, wisząc na linie i generalnie wszędzie. Sport, który zaspokaja potrzeby każdego masochisty i który zawsze stanowi wyzwanie. Sport, który na śniadanie serwuje udar słoneczny, a na kolację hipotermię. Jednak najważniejszym posiłkiem, który ląduje na stole, zawsze pozostanie deser w postaci studni z napisem satysfakcja, z której będziemy mogli czerpać i czerpać.. i czerpać.
W zespole siła
Rajdy są sportem zespołowym. Aby ukończyć zawody, trzeba dotrzeć do mety w komplecie – rezygnacja choćby jednego członka zespołu kończy się dyskwalifikacją. Start w zespole ma swoje wady i zalety – wszystko zależy od tego czy szklanka jest do połowy pusta czy pełna. Dobry zespół będzie potrafił zmotywować się bardziej niż jego składowe startujące osobno, będzie w stanie wytworzyć pewnego rodzaju synergię, pomóc sobie nawzajem i osiągnąć spójny cel. Z kolei źle dobrany team, o różnym poziomie sportowym i mający różne cele związane z zawodami, to porażka jeszcze przed startem. Wybór partnera do zespołu jest kluczem do ukończenia zawodów.
Zanim wystartujesz
Przed startem dostaniesz mapę, na której oznaczono punkty kontrolne, do których musisz dotrzeć. Sam wyznaczasz drogę pomiędzy poszczególnymi punktami. Wybór wariantu jest kluczowy i niejednokrotnie warto poświęcić nawet kilka minut dłużej na wybranie tego optymalnego, niż ruszać pędem ze wszystkimi, nie wiedząc dokąd się biegnie. W końcu stawka się przerzedzi, a gdy nagle zostaniesz tylko ty i mapa, możesz stracić więcej czasu na odnalezienie się.
Na trasie
Trasy rajdów są wyznaczone na mapie punktami kontrolnymi i wiodą zazwyczaj z dala od głównych dróg, przez okoliczne lasy, pagórki i teren, który może okazać się zupełnie nieznany nawet dla lokalnych mieszkańców. W terenie, punkt kontrolny to odblaskowy lampion plus perforator, którym odznacza się kartę startową zespołu i tym samym potwierdza się obecność na danym punkcie. Zawodnicy noszą ze sobą cały niezbędny sprzęt, który od czasu do czasu mogą uzupełniać lub wymieniać w tzw. strefach zmian (na „przepakach”). To miejsce, w którym zmienia się dyscyplina, i w którym ma się dostęp do wcześniej zdeponowanego u organizatora sprzętu.
Dyscypliny
Podczas rajdu będziesz przemieszczać się w różny sposób: biegiem, rowerem, kajakiem… Są to trzy podstawowe dyscypliny, z których składa się prawie każdy rajd, ale tylko od inwencji organizatora zależy ostateczna ich liczba i układ. Zazwyczaj dominującą dyscypliną jest kolarstwo, bo w ten sposób najłatwiej i najszybciej można pokonać długi dystans. Przez wiele lat w Polsce etapy kajakowe były bardzo marginalizowane, przez co zespoły wyjeżdżające na zawody za granicę cierpiały musząc przewiosłować np. 40 czy 50 km. Od czasu pierwszej edycji Krajna Adventure Race staramy się na naszych trasach wyrównywać proporcje pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami, promując jednocześnie zawodników najbardziej wszechstronnych.
Zadania specjalne
Oprócz standardowych dyscyplin w trakcie rajdu pojawiają się również zadania specjalne, czasem alpinistyczne, takie jak mosty linowe czy zjazdy na linach, a czasem proste i niewymagające wysiłku, jak strzelanie z łuku czy łamigłówki logiczne. Na zawodach światowej rangi, należących do ARWS zawsze można spodziewać się czegoś epickiego – kilkusetmetrowych tyrolek, skomplikowanych zadań linowych czy skoków do wody ze skał, ale w tych zawodach startują zazwyczaj nadludzie, posiadający wszelkie niezbędne techniczne umiejętności jak i wgraną na stałe akceptację pewnego poziomu ryzyka. W naszych warunkach, gdzie staramy się sprawić, żeby rajdy były sportem bardziej dostępnym i powszechniejszym, poziom ryzyka po obu stronach: zawodnika i organizatora musi być niższy, a co za tym idzie, na rajdach pojawiają się najróżniejsze zadania, zaczerpnięte z harcerstwa czy firmowych gier terenowych.
Co zabrać na rajd?
Zawodnicy potrzebują własnego roweru, sportowego stroju i plecaka, w którym będą nosić niezbędne wyposażenie: jedzenie, picie, dodatkowe ubranie i wyposażenie wymagane przez organizatora. Zazwyczaj jest to: kompas, apteczka, folia NRC, latarka/czołówka, telefon komórkowy, dowód osobisty oraz gwizdek. Dodatkowo na etapy rowerowe potrzebny jest kask, oświetlenie i zestaw naprawczy. Bardzo przydaje się mapnik rowerowy – obrotowy element mocowany na kierownicy, dzięki któremu można czytać mapę podczas jazdy. Kajaki oraz dodatkowy sprzęt niezbędny do wykonania zadań specjalnych dostarcza organizator.
Milion wrażeń na godzinę
Po co się tak męczyć? Każdy ma swój powód, ktoś szuka sposobu na aktywne spędzenie weekendu, lepsze poznanie własnej okolicy, a ktoś inny wyzwania sportowego. Każdy powód jest dobry!
Teraz wiesz już wszystko co potrzebne, aby wystartować w rajdzie przygodowym! Więc do dzieła!